Chronic Obstructive Pulmonary Disease

Op deze pagina over COPD vindt u meer informatie over:

Direct naar wat is COPD?
Direct naar symptomen en oorzaken bij COPD
Direct naar diagnose en  behandelingsmogelijkheden bij COPD
Wat is copd?

Wat is COPD?

COPD staat voor Chronis Obstructive Pulmonary Disease. In het Nederlands is dit chronische obstructieve longziekte. COPD is dus een longziekte. Om precies te zijn is het een verzamelnaam voor twee longziekten: chronische bronchitis en longemfyseem. COPD is een longziekte die niet meer over gaat. We kunnen het niet genezen.

Wat gebeurt er met je longen bij COPD?

Bij COPD functioneren de longen niet zoals ze moeten en kunt u niet goed ademhalen. Wat er precies niet goed functioneert is afhankelijk van de vorm van COPD. In dit filmpje van het Longfonds wordt heel duidelijk uitgelegd wat er precies gebeurt wanneer u COPD heeft.

Chronische bronchitis

In de longen zitten bronchien. Dit zijn de vertakkingen van de luchtpijp naar de longen. Bij chronische bronchtitis zijn deze bronchien steeds ontstoken. Door deze ontstekingen maakt het lichaam meer slijm aan. Dit zorgt ervoor dat ademhalen moeilijker wordt.

Longemfyseem

In de longen zitten allemaal kleine longblaasjes die ervoor zorgen dat de ingeademde zuurstof in het bloed komt. Ook zorgen ze ervroor dat de afvalstoffen weer worden uitgeademd. Ze hebben dus een belangrijke functie bij de ademhaling. Bij longemfyseem sterven deze longblaasjes af en wordt ademhalen steeds moeilijker.

oorzaak copd

Symptomen en oorzaken

Typerende symptomen voor COPD zijn kortademig, benauwd, slijm en hoesten. Klachten als vermoeidheid, verminderde spierkracht en gewichtsafname of juist gewichtstoename horen we ook vaak bij COPD patienten.

Die laatste symptomen klinken misschien als klachten die niet bij een longziekte horen maar zijn eigenlijk best heel logisch. Ademen terwijl u heel benauwd bent of veel moeten hoesten kosten veel energie. Daardoor zijn sommige dagelijkse bezigheden erg vermoeiend en soms zelf helemaal niet meer mogelijk. Ons lijf heeft zuurstof nodig. Bij COPD is er minder zuurstof. Hierdoor kan de spierkracht afnemen. Gewichtsafname kan ontstaan doordat dagelijkse bezigheden zoveel extra energie kunnen vragen. Doordat ook koken veel energie kost, kan het ook zijn dat een patient ongezond gaat eten en daardoor juist in gewicht toeneemt. Ook minder bewegen kan zorgen voor gewichtstoename.

De symptomen van COPD verschillen ook in de fase waarin de ziekte zich bevindt. In het eerste stadium hebben de meeste mensen niet eens door dat ze een longziekte hebben. Een beetje kortademig bij inspanning wordt vaak wel opgemerkt maar wordt over het algemeen niet mee naar de huisarts gegaan. Deze fase wordt Gold fase 1 genoemd. Daarna zijn er nog drie fases te onderscheiden bij COPD:

Gold fase 2: Dit wordt ook wel matige COPD genoemd. Klachten als kortademig, hoesten en last van slijm komen vaker voor, ook zonder al te veel inspanning. In deze fase wordt vaak contact gezocht met de huisarts omdat er hinder wordt ondervonden van de klachten.

Gold fase 3: In deze fase gaat het om ernstige COPD. Ademhalen wordt steeds moeilijker en benauwdheid en vermoeidheid spelen een steeds grotere rol. Dagelijkse bezigheden worden lastiger en bij steeds meer activiteiten is hulp nodig. Deze fase heeft een flinke invloed op de kwaliteit van leven.

Gold fase 4: Dit is de laatste fase van COPD. Ook wel de palliatieve fase genoemd. Ademen is in deze fase zo moeilijk dat er vaak zuurstof nodig is, het hart moeite heeft goed te functioneren en activiteiten ondernemen heel moeilijk tot onmogelijk. Mensen met COPD in fase 4 komen uiteindelijk te overlijden. Dit is niet leeftijdsgebonden en er staat ook geen vaste termijn in deze fase.

Oorzaken

De nummer 1 oorzaak van COPD is roken. Bij acht op de tien patiënten is roken de oorzaak van COPD. Dit komt doordat roken de longen zeer ernstig beschadigd en longziekten zich zo makkelijker kunnen ontwikkelen.

Ongeveer een op de vijf mensen met COPD heeft nooit gerookt. Bij deze mensen kan COPD worden veroorzaakt door:

• Astma, longontsteking of een andere longaandoening.
  • Erfelijke aandoening
  • Luchtvervuiling
  • Langdurig in aanraking met schadelijke stoffen zoals lijm en verfdampen

behandeling copd

Diagnose en behandeling

Wanneer u met klachten van benauwdheid, kortademigheid en/of hoesten bij de huisarts komt dan zal uw huisarts eerst gaan onderzoeken waar deze klachten vandaan kunnen komen. Wanner uw huisarts het vermoeden heeft dat de klachten worden veroorzaakt door COPD dan wordt u voor verder onderzoek naar de longarts verwezen.

De longarts zal met u in gesprek gaan over de klachten en een longfunctietest uitvoeren. Dit wordt een spirometrie genoemd. Een spirometrie is een blaastest die geheel pijnloos is. Soms is verder onderzoek nodig. Uw longarts zal u hier uitleg over geven.

Behandeling

COPD is niet te genezen. Gelukkig zijn er wel veel mogelijkheden om de klachten te verminderen en soms ook de ziekte te vertragen.

In veel gevallen zal er een inhalator worden voorgeschreven. Dit wordt vaak een puffer, puf of puffertje genoemd. Hier zijn heel veel verschillende soorten van en globaal in te delen in de ontstekingsremmers en de luchtwegverwijderaars. De ontstekingsremmers zorgen er voor dat de ontstekingen worden geremd en de longen minder heftig reageren op prikkels. De luchtwegverwijderaars zorgen er voor dat de lucht beter kan stromen en ademhalen makkelijker wordt.

Als extra wordt er vaak fysiotherapie ingezet. Bij fysiotherapie wordt er dan gewerkt aan een betere conditie, meer spierkracht, goed ademhalen, ontspannen en/of zelfvertrouwen.

Tot slot kan er zuurstof worden gegeven. Dit kan op verschillende manieren en gewoon thuis worden gebruikt. Vaak wordt zuurstof pas gegeven in de laatste fasen van COPD. Soms kan het geven van zuurstof tijdelijk eerder nodig zijn.

Wilt u meer weten over COPD?

Wij beantwoorden graag al uw vragen. Dat doen wij op een manier die u prettig vindt. Via de button "neem contact op" kunt u op verschillende manieren met ons in contact komen. Hieronder leest u onze veel gestelde vragen over COPD.

Wat betekent de afkorting COPD?

COPD staat voor Chronic Obstructive pulmonary disease. In het Nederlands chronische obstructieve longziekte.

Kun je met COPD oud worden?

Ja, maar COPD is niet te genezen. De levensverwachting bij COPD is niet te voorspellen. Helaas is het verloop van deze ziekte ook niet te voorspellen. Sommige mensen hebben een lichte vorm en worden oud met deze lichte vorm. Er zijn ook mensen die jarenlang doorleven met een ernstige vorm. Maar COPD kan ook ineens van ernst veranderen. Hoe het verloopt is dus niet te zeggen. Daarom kan de diagnose COPD een flinke impact hebben. Maakt u zich zorgen, bent u onzeker of vindt u het moelijk om met de diagnose om te gaan? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

Kun je op iedere leeftijd COPD krijgen?

Meestal ontstaat COPD vanaf het 40e levensjaar. Zelden komt het op een jongere leeftijd voor. Meestal is er dan sprake van een erfelijke aandoening

Hoe gevaarlijk is COPD?

COPD is een niet te genezen longziekte die een grote invloed kan hebben op de kwaliteit van leven. Het is een progressieve ziekte wat inhoudt dat het niet minder wordt. In die zin best gevaarlijk dus. Hoe gevaarlijk is heel wisselend. Sommige mensen worden snel steeds zieker terwijl andere mensen oud worden met milde klachten.

Kun je astma en COPD tegelijk hebben?

Ja dat kan. De ziekten lijken op elkaar maar er is geen relatie tussen COPD en Astma. De oorzaak en de leeftijd waarop het kan ontstaan wisselen namelijk. Zo kan iemand als kind al astma hebben ontwikkeld door een allergie en dit zijn hele leven hebben. Op bijvoorbeeld 50 jarige leeftijd kan er door roken ook COPD zijn ontstaan.

Ik heb COPD. Wat kan ik zelf doen?

U kunt een aantal dingen doen om de klachten te verminderen en uw kwaliteit van leven te verbeteren:

• Stop met roken! Hiervoor is het nooit te laat en is erg belangrijk.
  • Vermijd rokerige ruimtes
  • Blijf bewegen
  • Eet gezond
  • Gebruik de voorgeschreven medicatie goed

Geen wachtlijst

U kunt bij ons binnen een paar dagen al terecht voor een afspraak. Zo heeft u snel zekerheid over de oorzaak  van uw longklachten.

Persoonlijke benadering

Altijd hetzelfde vertrouwde aanspreekpunt. Zo leren we u goed kennen. Indien nodig stellen we samen met u een persoonlijk behandelplan op.

Gehoorproblemen

Tijd en aandacht

COPD kan veel onzekerheid met zich meebrengen. Wij nemen de tijd om goed naar uw klachten te luisteren. Ook nemen wij de tijd voor een duidelijke uitleg en het beantwoorden van uw vragen.

Korte lijnen

Onze arts heeft direct contact met uw huisarts. Uw huisarts is daardoor goed op de hoogte van wat wij met u besproken hebben.

Dichtbij

Wij staan letterlijk dicht bij u. Doordat wij regionaal samenwerken kunnen wij u helpen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Vergoede zorg

Wanneer u bent doorverwezen door uw huisarts, wordt de behandeling volledig vergoed door uw zorgverzekeraar (uitgezonderd het eigen risico)

Ik ben verwezen door mijn huisarts, wat nu?

Uw huisarts heeft u doorverwezen naar Optimum Clinics om uw klachten te laten onderzoeken.

In de meeste gevallen hebben wij deze verwijzing digitaal ontvangen en nemen wij contact met u op om samen met u een afspraak in te plannen. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina of bel ons op 085-1302796

Tevreden patiënten, daar doen wij het voor

Komt hier uw mening te staan? Laat ons weten wat u van Optimum Clinics vindt! Dit kan via evandervegt@optimumclinics.nl

Gehoorverlies slechthorendheid gehoorschade hoortesten
>>>

eten in de keel slikproblemen slikklachten
>>>

Wilt u weten welke behandelingsmogelijkheden er zijn?

Optimum clinics dermatologie en KNO

Longgeneeskunde bij Optimum Clinics

Wij zijn een zelfstandig behandelcentrum. Kleinschaligheid, persoonlijke benadering, hoge kwaliteit en geen wachtlijsten kenmerken onze werkwijze.

Wilt u meer weten over Optimum Clinics Heesch?

arrow_drop_up arrow_drop_down