Acne

Acne is een ziektebeeld dat zich op verschillende manieren kan presenteren. Het heeft een grote impact op iemand huid en psychologisch welzijn. Deze last is vergelijkbaar met die van suikerziekte of epilepsie. Het is vaak een bron van schaamte en en brengt een behoorlijke last met zich mee. Veel mensen zoeken naar de oorzaak van acne. Echter je wordt geboren met acne of niet. Een oorzaak van buitenaf door bijvoorbeeld werken met chloor of het dragen van een gezichtsmasker tijdens COVID is zeldzaam. In de meeste vallen is de oorzaak genetisch bepaald.

De behandeling van acne is niet eenvoudig. Het ontstaan is complex en zo ook is de behandeling. Acne is te managen. Gelukkig zijn er tegenwoordig goede behandelmogelijkheden. Een goede reden om acne te behandelen is waneer het lichamelijk klachten geeft zoals pijn of littekens, of wanneer iemand zich er niet goed bij voelt of voor schaamt.

Soorten acne

Er zijn verschillende soorten acne

Ontstaan van acne

Acne ontstaat doordat er een probleem is met de talgklieren die aan de haren vast zitten in je huid. Er vormt zich een kleine hoornprop die ervoor zorgt dat de uitgang van de talgklier wordt verstopt. Dit is te zien aan zwarte en witte mee-eters. Dit zijn de afsluitingen onder je huid. Doordat de talgklier is afgesloten zwelt deze op en kan het aanwezige microbioom; de bacteriën, schimmels en gisten die op en in je huid leven vermenigvuldigen. Ze leven immers van het talg in de talgklieren. In dat geval is een puist zichtbaar.