Alles over oorontsteking

Oorontsteking, wie kent het niet? Het komt veel voor en wanneer je het zelf niet hebt gehad, ken je vast iemand die er wel bekend mee is. Oorontsteking is ook een kwaal waar veel onduidelijkheid over is en legio aan tips, adviezen en fabels de rondte doen. Daarom vind je in dit blog betrouwbare informatie over oorontsteking zoals wat oorontsteking precies is, de oorzaken, wat je er zelf tegen kunt doen en wanneer je een arts moet bezoeken.

Wat is een oorontsteking?

Een oorontsteking noem je ook wel otitis. Er zijn verschillende soorten oorontstekingen die we los van elkaar in komende blogs gaan bespreken. In dit blog richten we ons op otitis media. Hierbij is het middenoor ontstoken. Dit is de met lucht gevulde ruimte achter het trommelvlies die de kleine trillende botten van het oor bevat. Deze ruimte loopt dan vol met vocht. Een otitis media is de meest voorkomende oorontsteking.

Wat zijn de oorzaken van een oorontsteking?

Otitis media kan door zowel een bacterie als een virus worden veroorzaakt. Vaak is dit het gevolg van een verkoudheid of griep. Ook allergieën, vervuilde lucht of water in het oor kunnen een oorontsteking veroorzaken.

Welke klachten horen bij een oorontsteking?

Veel kinderen krijgen te maken met een oorontsteking maar ook bij volwassenen komt dit voor. De symptomen bij volwassenen zijn anders dan bij kinderen:

Symptomen oorontsteking volwassenen:

• Oorpijn
  • Vocht uit het oor
  • Moeite met horen

Symptomen oorontsteking bij kinderen:

• Oorpijn (vooral bij het liggen)
  • Trekken of frutselen aan het oor
  • Slaapproblemen
  • Meer huilen
  • Moeite met horen
  • Koorts
  • Verlies van eetlust
  • Vocht uit het oor

Wat kan ik het beste doen wanneer ik het vermoeden heb van een oorontsteking?

In de meeste gevallen gaat een oorontsteking vanzelf weer over en hoef je niets te doen. Het kan echter wel heel vervelend en erg pijnlijk zijn. In dat geval kun je pijnstilling gebruiken. Bij twijfel over welke pijnstilling en de dosering altijd contact opnemen met je apotheek of je huisarts.

oorpijn oorontsteking

Wanneer ga je met een kind met oorpijn naar de huisarts?

• Wanneer je kind jonger is dan 2 jaar
  • Wanneer je kind langer dan 3 dagen oorpijn met koorts heeft
  • Wanneer je kind naast oorpijn meer dan 40 graden koorts heeft
  • Wanneer je kind voor de derde keer binnen een jaar oorontsteking heeft
  • Wanneer je kind constant blijft huilen en ontroostbaar is
  • Wanneer je kind langer dan twee weken een loopoor heeft (het ontstekingsvocht loopt uit het oor)

Wanneer ga je als volwassene met oorpijn naar de huisarts?

• Wanneer je naast oorpijn hoge koorts hebt
  • Wanneer de oorpijn langer dan 2 weken duurt
  • Wanneer de oorpijn heel erg heftig is en pijnstilling niet (voldoende) helpt

Wanneer een oorontsteking chronisch is geworden, de klachten steeds terugkomen of je maakt je zorgen dan kan een bezoek aan de KNO-arts uitkomst bieden.

Voor meer informatie over oorontsteking of andere klachten op het gebied van keel, neus en oren staan wij graag voor je klaar:

Telefoon: 085-1302796

E-mail: info@optimumclinics.nl