bloedverlies na menopauze

Bloedverlies na de menopauze

Op deze pagina over bloedverlies na de menopauze vindt u meer informatie over:

Wat is de menopauze / overgang?

Direct naar wat is de menopauze?

Welke oorzaak kan bloedverlies na menopauze hebben?

Direct naar oorzaak bloedverlies

Hoe wordt bloedverlies na menopauze behandeld?

Direct naar behandeling
symptomen overgang

Wat is menopauze of overgang?

De menopauze. De overgang. Twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt. Maar wat betekenen ze precies?

De menopauze en de overgang zijn niet hetzelfde. Simpel gezegd is de menopauze enkel de laatste menstruatie. Het is dus een moment. Het moment waarop de laatste menstruatie plaatsvindt. Of een vrouw haar menopauze heeft gehad is dus ook pas achteraf te bepalen. U heeft namelijk de menopauze gehad wanneer er een jaar lang geen bloeding is geweest. De overgang is in feite de periode hier omheen. Het woord zegt het eigenlijk al een beetje. Het is de overgang van een vruchtbaar leven naar een onvruchtbaar leven. De overgang is de periode waarin het menstruatiepatroon veranderd. Tijdens de overgang veranderen ook de hormoonspiegels. Dit kan klachten geven. De opvliegers zijn hier een heel bekend voorbeeld van. Heeft u veel klachten van de overgang en heeft dit invloed op uw dagelijks functioneren? Neem dan contact op met uw arts.

De overgang

Tijdens de overgang wordt de hoeveelheid eicellen in de eierstokken minder en wordt er minder van het vrouwelijke geslachtshormoon oestradiol geproduceerd. De menstruatie wordt in deze periode onregelmatig om uiteindelijk helemaal uit te blijven. De overgang is de periode waarin een vrouw onvruchtbaar wordt. De overgang is voor iedere vrouw verschillend. Gemiddeld begint het tussen het 45e en 55e levensjaar en kan tussen de 4 tot 10 jaar duren. Sommige vrouwen merken er weinig van en sommige vrouwen houden tot lang na hun laatste menstruatie heftige klachten. Klachten die kunnen voorkomen tijdens de overgang zijn:

• Menstruatieklachten
  • Opvliegers
  • Gewichtstoename
  • Slaapproblemen
  • Vaginale klachten
  • Somberheid
  • Gewrichtsklachten
  • Urineverlies
  • Verminderd libido

Tijdens de overgang neemt het risico op botontkalking en hart- en vaatziekten toe. Ervaart u klachten? Neem dan altijd contact op met een arts.

Menopauze

De menopauze is dus het moment waarop er voor het laatst een menstruatie heeft plaatsgevonden. Dit kan worden vastgesteld wanneer er een jaar na dat moment geen bloedverlies meer is geweest. Is er sprake van bloedverlies na dat jaar? Dan spreken we over bloedverlies na de menopauze is het advies om contact op te nemen met uw huisarts of gynaecoloog.

oorzaak bloedverlies

Wat is de oorzaak van bloedverlies na de menopauze?

De menopauze is dus het moment waarop de laatste menstruatie heeft plaatsgevonden. Dit kan worden vastgesteld wanneer er na dit moment een jaar lang geen menstruatie is geweest. Heeft u na dit jaar plots weer bloedverlies dan spreken we van bloedverlies na de menopauze. Dit wordt ook nog weleens bloedverlies na de overgang genoemd (al is de overgang niet per definitie voorbij na de menopauze).

Er zijn verschillende redenen waarom er (meer dan) een jaar na de laatste menstruatie nog bloedverlies kan ontstaan:

• Door de veranderende hormoonhuishouding kan het slijmvlies in de baarmoeder en vagina dun en droog zijn. Dit kan voor onschuldig bloedverlies zorgen door kleine beschadiging, bijvoorbeeld na het vrijen.
  • Er kan sprake zijn van een poliep. Deze kan gaan bloeden en op die manier bloedvlies veroorzaken.
  • Een kleine kans maar bloedverlies kan ook een eerste teken zijn van baarmoederhalskanker. Dit komt gelukkig weinig voor na de overgang
  • In de meeste gevallen wordt er geen oorzaak gevonden en stopt het bloedverlies vanzelf weer.

Bloedverlies na de menopauze of bloedverlies na de overgang kan heel veel onzekerheid met zich meebrengen. Praat er over met een arts. Wanneer u vragen heeft staan wij graag voor u klaar!

onderzoek buikpijn

Onderzoek en behandeling bij bloedverlies

Welke onderzoeken worden er gedaan?

• Gesprek
  • Inwendige echo
  • Uitstrijkje
  • Contrastecho
  • Hysteroscopie

Welke behandelingsmogelijkheden zijn er?

• De oorzaak is onbekend en de klachten verdwijnen vanzelf weer. In dit geval is er geen behandeling nodig en is een gesprek en geruststelling door de gynaecoloog voldoende.
  • Wanneer de oorzaak onbekend is maar de klachten blijven dan kan er voor een hormoonbehandeling worden gekozen. Er wordt bijvoorbeeld oestrogeen of progesteron voorgeschreven. Soms kan het plaatsen van een spiraal de oplossing zijn.
  • Wanneer er sprake is van een poliep of een vleesboom dan kunnen deze verwijderd worden.
  • Wanneer er sprake is van baarmoederhalskanker dan kan het advies volgen om de baarmoeder en de eierstokken te laten verwijderen.

Wilt u meer weten over de menopauze of de overgang?

De menopauze of de overgang is een periode die gepaard kan geen met veel vragen, onzekerheid en klachten. Hiermee kunt u terecht bij onze menopauze poli.

Wij beantwoorden graag al uw vragen. Dat doen wij op een manier die u prettig vindt. Via de button "neem contact op" kunt u op verschillende manieren met ons in contact komen. Hieronder leest u onze veel gestelde vragen over bloedverlies.

Moet ik naar de dokter met bloedverlies?

U bent al 1 jaar of meer niet meer ongesteld. Komt er dan opeens toch weer bloed (of bruine afscheiding) uit uw vagina, ga dan altijd naar uw huisarts.

Is bloedverlies na de overgang gevaarlijk?

Er zijn een uitstrijkje en een echo via de vagina nodig. Dit is om verder te onderzoeken of het bloedverlies veroorzaakt wordt door kanker of niet. Uw huisarts kan alvast een uitstrijkje maken. Bij de gynaecoloog wordt dan een inwendige echo gemaakt en eventueel een beetje weefsel uit de baarmoeder genomen om te onderzoeken. Afhankelijk van de bevindingen zal de verdere therapie worden besproken.

Bloedverlies wordt gelukkig zeker niet altijd veroorzaakt door kanker:

• Bij 1 op de 10 vrouwen komt het bloed door kanker van de baarmoeder
  • Bij 3 op de 10 vrouwen is er sprake van een goedaardige poliep
  • Bij 5 op de 10 vrouwen is er geen oorzaak te vinden. Het bloeden wordt dan waarschijnlijk veroorzaakt door dun slijmvlies dat makkelijk bloedt
  • Bloeden kan ook veroorzaakt worden door een verzakking of medicijnen

Geen wachtlijst

U kunt bij ons binnen een paar dagen al terecht voor een afspraak. Zo heeft u snel zekerheid over de oorzaak  van uw bloedverlies.

Laura Scheringa-Seinen

Persoonlijke benadering

Altijd hetzelfde vertrouwde aanspreekpunt. Zo leren we u goed kennen. Indien nodig stellen we samen met u een persoonlijk behandelplan op.

Gehoorproblemen

Tijd en aandacht

Bloedverlies na de menopauze kan veel onzekerheid met zich meebrengen. Wij nemen de tijd om goed naar uw klachten te luisteren. Ook nemen wij de tijd voor een duidelijke uitleg en het beantwoorden van uw vragen.

Korte lijnen

Onze arts heeft direct contact met uw huisarts. Uw huisarts is daardoor goed op de hoogte van wat wij met u besproken hebben.

Dichtbij

Wij staan letterlijk dicht bij u. Doordat wij regionaal samenwerken kunnen wij u helpen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Vergoede zorg

Wanneer u bent doorverwezen door uw huisarts, wordt de behandeling volledig vergoed door uw zorgverzekeraar (uitgezonderd het eigen risico)

Ik ben verwezen door mijn huisarts, wat nu?

Uw huisarts heeft u doorverwezen naar Optimum Clinics om uw klachten te laten onderzoeken.

In de meeste gevallen hebben wij deze verwijzing digitaal ontvangen en nemen wij contact met u op om samen met u een afspraak in te plannen. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina of bel ons op 085-1302796

Tevreden patiënten, daar doen wij het voor

Komt hier uw mening te staan? Laat ons weten wat u van Optimum Clinics vindt! Dit kan via evandervegt@optimumclinics.nl

Gehoorverlies slechthorendheid gehoorschade hoortesten
>>>

eten in de keel slikproblemen slikklachten
>>>

Wilt u weten welke behandelingsmogelijkheden er zijn?

Optimum clinics dermatologie en KNO

Gynaecologie bij Optimum Clinics

Wij zijn een zelfstandig behandelcentrum. Kleinschaligheid, persoonlijke benadering, hoge kwaliteit en geen wachtlijsten kenmerken onze werkwijze.

Onze gynaecoloog is werkzaam in de huisartsenpraktijk waardoor u heel prettig in een vertrouwde omgeving geholpen kunt worden. Met alle tijd voor u. Zonder wachtlijst.

Wilt u meer weten over onze spreekuurlocatie in Dinxperlo?