huidinfectie

Infecties en schimmels

Krentenbaard | Candida | Herpes | Lyme |Schurft

Op deze pagina over infecties en schimmels vindt u meer informatie over:

Het verschil tussen bacteriën, schimmels, virussen en parasieten

Direct naar wat zijn de verschillen?

Vormen van infecties zoals krentenbaard, herpes, lyme en schurft

Direct naar vormen van huidinfectie

Behandelingsmogelijkheden van huidinfecties

Direct naar behandelingsmogelijkheden?
Optimum clinics dermatologie en KNO

Het verschil tussen bacterie, schimmel, virus en parasiet

Om de juiste behandeling te kunnen starten is het belangrijk te weten waardoor de infectie wordt veroorzaakt. We leggen daarom eerst de verschillen tussen de verschillende veroorzakers uit:

Bacteriën

Bacteriën zijn eencellige micro-organismen zonder kern waarvan er onvoorstelbaar veel verschillende soorten zijn. Ze zijn letterlijk overal aanwezig. Zo zijn er bacteriën te vinden op voedsel, op gebruiksvoorwerpen, in organen zoals de darmen en op uw huid. Met het blote oog zijn ze niet te zien. Om ze te kunnen zien en te bepalen om welke soort het gaat is een microscoop nodig. Bacteriën kunnen onschadelijk en zelfs goed voor ons zijn maar er zijn ook bacteriën die ons ziek kunnen maken. Huidinfecties die worden veroorzaakt door een bacterie zijn bijvoorbeeld erythrasma, steenpuisten en impetigo.

Schimmels

Schimmels zijn er in allerlei soorten en maten en te vinden op veel verschillende plekken. U kent schimmels vast vanuit de natuur of op bedorven voedsel. De meeste schimmels kunnen geen kwaad. Een enkele soort schimmel kan de mens infecteren. Dit gebeurt met name op de oppervlakte zoals de nagels, het haar en de huid. Bij een schimmelinfectie kunt u denken aan bijvoorbeeld candida.

Virussen

Virussen zijn kleine micro-deeltjes die ziek maken als doel hebben. In tegenstelling tot bacteriën zijn virussen nooit goed voor de mens. Ze hebben een levende gastheercel nodig om te kunnen vermenigvuldigen. Er zijn veel soorten virussen. Op basis van de manier waarop ze ziek maken, zijn ze ingedeeld in families. Er zijn bijvoorbeeld herpesvirussen, retrovirussen en coronavirussen. Virussen kunnen allerlei ziekten veroorzaken. Ze kunnen bijvoorbeeld een verkoudheid of een koortslip veroorzaken maar ook HIV en hapatitis.

Parasieten

Parasieten zijn vaak wel met het blote oog te zien. Denk hierbij aan luizen, wormen en teken. Een parasiet heeft een ander levend organisme nodig om in leven te blijven en te vermenigvuldigen. Zij kunnen hier zowel op als in leven en zijn in principe niet levensbedreigend voor de gastheer. De ziekten die ze kunnen veroorzaken zijn echter wel heel vervelend en kunnen in sommige gevallen ernstig zijn. Een voorbeeld hiervan is malaria.

Vormen van huidinfecties

Aan deze pagina wordt nog gewerkt

Behandelingsmogelijkheden

Aan deze pagina wordt nog gewerkt

Meest gestelde vragen over huidinfecties

Huidinfecties

Welke huidinfecties zijn er?

Er zijn heel veel verschillende soorten huidinfecties. De meest voorkomende zijn:
- krentenbaard
- wondroos
- ringworm
- zwemmerseczeem

Hoe ziet een infectie er uit?

Hoe het er precies uitziet kan per soort infectie verschillen. Maar over het algemeen is er sprake van roodheid, zwelling, warmte en pijn.

Hoe reageert een lichaam op een infectie?

Het lichaam wil zo snel mogelijk deze nare bacterie, schimmel of virus opruimen. Het zorgt voor een ontstekingsreactie om de vreemde stof aan te vallen.

Wat moet je doen als je een infectie hebt?

Wat de beste behandeling precies is, is afhankelijk van het soort infectie. Neem daarom bij vermoeden op een infectie altijd contact op met een arts.

Hoe lang duurt een infectie?

Een infectie kan na enkele dagen al over zijn maar voordat iemand volledig klachtenvrij is kan het ook een paar weken duren.

Wilt u meer weten over huidinfecties?

Wij beantwoorden graag al uw vragen. Dat doen wij op een manier die u prettig vindt. Via de button "neem contact op" kunt u op verschillende manieren met ons in contact komen.

Over een aantal huidinfecties hebben we een blog geschreven. Druk hiervoor op de button "blogs".

Geen wachtlijst

U kunt bij ons binnen een paar dagen al terecht voor een afspraak.

dr. E.A. de Zwart-Storm

Persoonlijke benadering

Altijd hetzelfde vertrouwde aanspreekpunt. Zo leren we u goed kennen. Indien nodig stellen we samen met u een persoonlijk behandelplan op.

Gehoorproblemen

Tijd en aandacht

. Wij nemen de tijd om goed naar uw klachten te luisteren. Ook nemen wij de tijd voor een duidelijke uitleg en het beantwoorden van uw vragen.

Korte lijnen

Onze arts heeft direct contact met uw huisarts. Uw huisarts is daardoor goed op de hoogte van wat wij met u besproken hebben.

Dichtbij

Wij staan letterlijk dicht bij u. Doordat wij regionaal samenwerken kunnen wij u helpen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Vergoede zorg

Wanneer u bent doorverwezen door uw huisarts, wordt de behandeling volledig vergoed door uw zorgverzekeraar (uitgezonderd het eigen risico)

Ik ben verwezen door mijn huisarts, wat nu?

Uw huisarts heeft u doorverwezen naar Optimum Clinics om uw klachten te laten onderzoeken.

In de meeste gevallen hebben wij deze verwijzing digitaal ontvangen en nemen wij contact met u op om samen met u een afspraak in te plannen. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina of bel ons op 085-1302796

Tevreden patiënten, daar doen wij het voor

Kundige, vriendelijke arts die echt de tijd voor je neemt. Tevens overlegd hij alle stappen van de behandeling waarin je je eigen regie kunt bepalen. Dit geeft mij een prettig gevoel en ook het gevoel van mens zijn i.p.v. "alleen maar de patient" zoals bij vele artsen wel het geval is.

Via ZorgkaartNederland

Recensie via ZorgkaartNederland

Komt hier uw mening te staan? Laat ons weten wat u van Optimum Clinics vindt! Dit kan via evandervegt@optimumclinics.nl

>>>

>>>

Wilt u weten welke behandelingsmogelijkheden er zijn?

Eugene de Zwart-Storm

Dermatologie bij Optimum Clinics

Wij zijn een zelfstandig behandelcentrum. Kleinschaligheid, persoonlijke benadering, hoge kwaliteit en geen wachtlijsten kenmerken onze werkwijze.

Wilt u meer weten over Optimum Clinics?