Alles wat je moet weten over vitiligo
24 oktober 2022

Alles wat je moet weten over vitiligo

Vitiligo. U heeft er vast weleens van gehoord. Maar wat is vitiligo nou precies? Kun je vitiligo zomaar krijgen? Is het besmettelijk? Kun je weer genezen van vitiligo? Zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken met betrekking tot deze huidaandoening. Wij zetten de belangrijkste weetjes over vitiligo graag even voor je op een rij.

Vitiligo is een huidaandoening

Bij vitiligo verschijnen er allemaal witte vlekken op de huid. Dit kunnen grote en/of kleine vlekken zijn die overal op de huid kunnen voorkomen. Het meest komen de witte vlekken voor in het gezicht, onder de oksels, op de handen, op de voeten of op ellebogen en knieën.

Vitiligo is een chronische huidaandoening maar niet aangeboren. U ontwikkelt deze aandoening in de loop van uw leven. Het kan op alle momenten ontstaan, van jong tot oud. Ongeveer de helft ontwikkelt vitiligo echter wel voor het twintigste levensjaar.

Wat is de oorzaak van vitiligo?

De precieze oorzaak is niet bekend. We weten inmiddels steeds meer over deze aandoening en er zijn verschillende theorieën over het ontstaan. Een aantal van deze theorien zijn:

De genetische theorie

De genetische theorie gaat ervan uit dat vitiligo een erfelijke aandoening is. Dit denkt men omdat vitiligo vaak bij meerdere personen binnen een familie voorkomt. Ook uit vitiligo zich bij identieke tweelingen op precies dezelfde manier en worden de plekken tegelijkertijd op dezelfde plaatsen gezien.

De neurogene theorie

Hierbij gaat men er vanuit dat bij vitiligo een stoornis optreedt in de functie van het zenuwstelsel. Hoe precies is nog niet duidelijk omdat verschillende onderzoeken elkaar tegenspreken.

De auto-immuun theorie

Men denkt dat door een auto-immuun reactie de pigmentcellen worden vernietigd bij iemand met vitiligo. De gedachte hierachter is dat vitiligo patienten vaker ook andere auto-immuunziekten hebben. Denk hierbij aan ziekten als alopecia areata en diabetes. Er is helaas nog niet voldoende onderzoek geweest om dit met zekerheid te kunnen aantonen.

Hoe weet ik of ik vitiligo heb?

Vitiligo is een pigmentstoornis en te herkennen door witte plekken op de huid. Meestal begint het met een paar kleinere plekken en breidt het zich uit. Wanneer er op de witte plek haargroei is, zullen ook de haren wit worden. Om het zeker te weten of er sprak is van vitiligo kunt u een huisarts bezoeken.

Welke behandelingen zijn er mogelijk bij vitiligo?

Vitiligo is niet te genezen. Er zijn wel behandelingen mogelijk om uitbreiding te remmen of plekken minder zichtbaar te maken.

• Cremes: vooral bij beginnende vitiligo kan een creme met corticosteroiden helpen. Een groot nadeel is dat deze creme niet te lang mag worden gebruikt in verband met mogelijk schadelijke effecten voor de huid. Een andere creme, die met name wordt gebruikt tegen eczeem is tacrolimuszalf. Er zijn enkele studies die een positief effect laten zien bij vitiligo.
  • Lichttherapie: een van de meest effectieve behandelingen bij uitgebreide vitiligo is op dit moment UVB lichttherapie. De focus ligt hierbij op het laten terugkeren van pigment.
  • Lasertherapie: met een laser kunnen kleine pigmentvlekken heel gericht worden aangepakt. Er zijn meerdere behandelingen nodig en het is niet geschikt voor ernstige vitiligo.
  • Pigmenttransplantatie: bij deze behandeling worden kleine stukjes normale huid verplaatst naar aangetaste stukken huid. Pigmenttransplantatie is alleen mogelijk als de vitiligo stabiel (meer dan een jaar geen uitbreiding geweest) is en de patient ouder dan 12 jaar.
  • Depigmentatie therapie: Dit wordt ook wel de omgekeerde methode genoemd. Wanneer vitiligo zo uitgebreid is dat er meer witte plekken zijn dan dat er huid is in uw eigen huidskleur dan kan er worden gekozen voor depigmentatie. Het pigment wordt dan vernietig en de huid zal overal dezelfde lichte kleur krijgen. Dit kan door middel van een creme of door middel van een laser
  • Camouflage therapie: deze behandeling is niet gericht op remmen, verwijderen of verminderen. Camouflage behandeling is er op gericht om de witte plekken zo min mogelijk zichtbaar te maken. Dit is mogelijk met bepaalde make-up en het juist aanbrengen hiervan. Onze huidtherapeuten helpen u graag met uitleg en advies.

Vitiligo is niet alleen een medisch probleem

Zoals heel veel andere huidaandoeningen die goed zichtbaar zijn voor de omgeving, is ook vitiligo niet alleen een medisch probleem. Het kan psychische problemen met zich meebrengen en een flinke impact hebben op de kwaliteit van leven. Wanneer u vitiligo heeft en er ook psychisch klachten van ondervindt zoals onzekerheid, angst of depressieve gevoelens, neem dan contact op met uw huisarts. Hij/zij kan u verder helpen om hier ondersteuning in te krijgen. Bespreek uw gevoelens ook met uw naaste omgeving. Het kan opluchting bieden en begrip kweken.

www.optimumclinics.nl

info@optimumclinics.nl