Het Gianotti Crosti Syndroom

Wat is het Gianotti Crosti Syndroom?

Het Gianotti Crosti syndroom is een huidaandoening. Het is te herkennen aan rode bulten op het gezicht, de armen, de benen en de billen. Het komt meestal tot uiting wanneer het lichaam afweer probeert op te bouwen tegen een andere ziekteverwekker zoals een verkoudheidsvirus.

Deze huidaandoening werd in 1957 beschreven door Crosti en Gianotti en is hier naar vernoemd. Er zijn echter vele synoniemen voor deze onschuldige huidaandoening bekend zoals o.a. acral papular eruption of childhood, infantiele papulaire acrodermatitis of papulaire acrodermatitis van de kindertijd.

Het Gianotti Crosti syndroom is te herkennen aan de volgende symptomen:

• Rode huiduitslag op vooral de armen, benen, billen en in het gezicht
  • De rode plekken kunnen blaasjes worden
  • Gezwollen lymfeklieren
  • Lichte koorts
  • Onderliggende virale infectie

Wat is de oorzaak van het Gianotti Crosti Syndroom?

Het immuunsysteem geeft een reactie op een onderliggende infectie wat zich uit in de rode bulten. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een virus zoals het Epstein-Barr virus, Hepatitis B, Coxsackie virus, Echo virus of het RS virus. Het kan ook worden veroorzaakt door vele andere virussen of een bacteriele infectie. Ook na vaccinatie met een levend virus kan het Gianotti Crosti Syndroom ontstaat. Denk hierbij aan vaccinaties tegen:

• bof
  • hepatitis A en B
  • influenza (griep)
  • difterie
  • kinkhoest
  • waterpokken
  • mazelen
  • rode hond (rubella)
  • tetanus
  • polio

Het Gianotti Crosti Syndroom komt voor bij kinderen in de leeftijd van 3 maanden tot 15 jaar. De meeste kinderen krijgen het tussen het 1e en 6e levensjaar en ruim 90% is jonger dan 4 jaar.

Behandelingsmogelijkheden

De huisarts of dermatoloog kan zien of er sprake is van het Gianotti Crosti Syndroom. Verder onderzoek is in de meeste gevallen niet nodig. Bij twijfel of op indicatie kan er weefselonderzoek of bloedonderzoek worden gedaan. Bij bloedonderzoek kan er dan onderzocht worden of er sprake is van een leverfunctiestoornis of een onderliggende virusinfectie. Het is belangrijk dat andere aandoeningen met vergelijkbare symptomen worden uitgesloten. Denk hierbij aan aandoeningen als atopisch eczeem, keratosis pilaris, lichen planus of een insectenbeet.

De aandoening is goedaardig en gaat in vrijwel alle gevallen vanzelf weer over. Symptomen verdwijnen vanzelf binnen twee tot acht weken. De uitslag kan jeuk veroorzaken. Om dit te verlichten kan de arts een antihistaminicum of een corticosteroid creme voorschrijven.

Omdat meestal een virusinfectie de veroorzaker is van het Gianotti Crosti Syndroom, is het belangrijk om infecties zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is natuurlijk lastig bij kleine kinderen, zeker in de herfst en de winter periode. Regelmatig handen wassen en gezond leven is hierbij het advies.

Vragen over de huid of wilt u een afspraak maken?

Wij helpen u graag via:

• info@optimumclinics.nl