Ik heb rode vlekken! En nu?

Rode vlekken op de huid. U heeft er vast ook weleens last van gehad. Rode vlekken op de huid komen namelijk ontzettend veel voor. Dit komt mede doordat er veel verschillende soorten rode vlekken zijn en veel (huid)aandoeningen rode vlekken als symptoom hebben. Rode vlekken kunnen over het hele lichaam te zien zijn maar ook heel plaatselijk zoals bijvoorbeeld alleen het gezicht of de handen. Het kan jeuken maar u kunt verder ook helemaal niets merken van de rode vlekken. Waar komen die rode vlekken vandaan? En hoe verdwijnen ze weer?

Rode vlekken op de huid

Rode vlekken zijn er in alle soorten en maten. Ook kunnen ze van alles betekenen. Van een kleine tijdelijke irritatie tot eczeem dat chronisch is. Om erachter te komen waar de rode vlekken vandaan komen en wat er aan te doen is, is het belangrijk om de rode plek goed te bekijken en te analyseren. Dingen die u zichzelf kunt afvragen en kunt bekijken:

• Jeuken de rode vlekken?
  • Doen de rode vlekken pijn?
  • Wanneer de rode vlek wordt ingedrukt, verdwijnt deze dan? Of blijft deze of verkleurt deze wit?
  • Zitten er blaren op de rode vlekken?
  • Komt er pus uit de rode vlekken?
  • Zijn de rode vlekken groot, klein, gelijkmatig of onrustig?
  • Is de kleur echt rood of is het meer paars of donkerrood?

Met het antwoord op bovenstaande vragen kan er vaak al wel worden bepaald in welke hoek de oorzaak gezocht moet worden.

Welke (huid)aandoeningen geven rode vlekken?

Veel rode vlekken worden veroorzaakt door infectieziekten. In dat geval worden de klachten veroorzaakt door een virus of een bacterie. Vaak zijn rode vlekken niet de enige klachten maar heeft men ook last van koorts en een grieperig gevoel. Deze infectieziekten gaan meestal vanzelf weer over en vallen niet onder de huidaandoeningen. Denk hierbij aan:

• Waterpokken
  • Rode hond
  • Roodvonk
  • Vijfde ziekte
  • Zesde ziekte
  • Mazelen
  • Gianotti Crosti
  • Wondroos
  • Syfilis

Rode vlekken zijn ook vaak kenmerkend voor verschillende huidaandoeningen. Denk hierbij aan:

• Allergie
  • Psoriasis
  • Rosacea
  • Erythema annulare
  • Erythema multiforme
  • Eczeem

Wat te doen tegen rode vlekken?

Wat u kunt doen tegen rode vlekken is geheel afhankelijk van waar ze door veroorzaakt worden. In geval van twijfel of wanneer er andere (ernstige) klachten bijkomen, adviseren wij u altijd om contact op te nemen met uw (huis)arts.

Rode vlekken kunnen ook worden veroorzaakt door een droge geïrriteerde huid. Hoe dit komt en wat u er tegen kunt doen leest u in ons blog over de droge huid.

Optimum Clinics

www.optimumclinics.nl