Schilferende handen

Schilferende handen komt veel voor en wordt ook veel gezien door onze dermatoloog. Het is een behoorlijk vervelende klacht. Om deze klacht goed te kunnen behandelen, is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen en aan te pakken. Het kan echter veel verschillende oorzaken hebben van kou tot een onderliggende huidaandoening. In dit blog gaan we dieper in op de mogelijke oorzaken van schilferende handen, eventuele voorzorgsmaatregelen en behandelingsmogelijkheden.

schilferende handen

Oorzaken van schilferende handen

Schilferende handen kunnen er heel wisselend uitzien. Van een beetje droge schilfers tot rode handen vol schilfers en irritatie. Net zo wisselend zijn de oorzaken van de schilferende handen. De meest voorkomende oorzaken zetten we hier voor u op een rij:

Omgevingsfactoren

In veel gevallen worden de schilferende handen veroorzaakt door iets wat we omgevingsfactoren noemen. Hierbij gaat het dan dus niet om een huidaandoening maar om iets in uw omgeving dat uw handen zo irriteert dat de huid gaat schilferen. Denk hierbij aan:

Handen wassen

Regelmatig handen wassen is goed. Het zorgt voor een goede hygiëne en verkleint de kans op infecties. Maar heel vaak de handen wassen en het gebruik van zeep of andere agressieve reinigingsmiddelen kan de huid van de handen laten barsten en schilferen.

Het weer

Koude en droge lucht die we in de winter zien, kan de huid flink uitdrogen. Ook het veel in ruimtes met de verwarming aan verblijven kan zorgen voor een droge huid. De droge huid kan op haar beurt weer zorgen voor een schilferende huid.

Agressieve (reinigings)middelen

Het gebruik van agressieve middelen om de handen te wassen of het veelvuldig in aanraking komen met (agressieve) schoonmaakproducten kan zorgen voor irritatie van de huid. Deze irritatie kan zorgen voor schilfering van de huid doordat de huid uitdroogt.

Onvoldoende hydratatie

Niet voldoende water drinken of het onvoldoende verzorgen van de handhuid met vochtinbrengende cremes kan de huid uitdrogen. Bij een ernstige droge huid kan de huid gaan schilferen.

Huidaandoeningen

In veel gevallen zal een schilferende huid op de handen worden veroorzaakt door een omgevingsfactor. Er zijn echter ook verschillende huidaandoeningen die schilferende handen met zich mee kunnen brengen. De meest voorkomende zijn:

Eczeem

Eczeem is een zeer veelvoorkomende huidaandoeningen. Er zijn veel verschillende soorten en gradaties maar irritatie en ontsteking van de huid is een herkenbaar symptoom. Deze irritatie kan op verschillende plekken op de huid ontstaan en wordt vaak ook gezien op de handen. Schilfering van de huid op de handen kan een van de symptomen van eczeem zijn. Wilt u meer weten over eczeem? Op deze pagina vertellen we er alles over.

Psoriasis

Psoriasis is een chronische auto-immuunziekte die huidcellen sneller doet groeien dan normaal. Dit resulteert in ophoping van dode huidcellen en veroorzaakt schilfering, roodheid en ontsteking. Psoriasis kan op verschillende plekken op het lichaam ontstaan, ook op de handen. Wilt u meer weten over psoriasis? In dit blog leest u wat psoriasis precies is.

Hand-voet-mondziekte

Dit is een virale infectie die meestal bij kinderen voorkomt. Deze huidaandoening is te herkennen aan kleine blaren en schilfering op de handen, de voeten en rond de mond.

Ringworm

Ringworm is een schimmelinfectie die de huid en de nagels aantast. Op de handen kan dit zorgen voor schilfering van de huid.

Wat kun je doen tegen schilferende handen?

Om schilferende handen te kunnen voorkomen of indien nodig juist te behandelen is het allereerst belangrijk om de oorzaak te achterhalen. In veel gevallen worden schilferende handen veroorzaakt door omgevingsfactoren. Deze dienen als oorzaak te worden uitgesloten alvorens er kan worden gekeken of er sprake is van een medische oorzaak.

Start bij schilferende handen allereerst met voorzorgsmaatregelen zoals goed hydrateren (voldoende water drinken en beschermende handverzorging gebruiken), milde producten gebruiken voor het reinigen van de handen en handschoenen dragen bij het gebruik van agressieve (schoonmaak)producten.

Wanneer bovenstaande voorzorgsmaatregelen geen effect geven, is het advies om contact op te nemen met uw huisarts. De huisarts kan u in veel gevallen verder helpen en kan u verwijzen naar een dermatoloog wanneer dit nodig is.