Buikpijn bij vrouwen

Buikpijn

Chronische (langdurige) buikpijn bij vrouwen

Op deze pagina over buikpijn vindt u meer informatie over:

Wat is buikpijn? Wanneer is buikpijn chronisch?

Direct naar wat is buikpijn?

Welke klachten komen voor bij chronische buikpijn?

Direct naar klachten bij buikpijn

Welke onderzoeken en behandelingen bij buikpijn?

Direct naar behandeling
wat is buikpijn

Wat is (chronische) buikpijn?

Buikpijn is pijn in de buik. Dit kan in de bovenbuik zijn, in de onderbuik, een combinatie hiervan en alles er tussenin. Buikpijn is dus behoorlijk breed en kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Wij richten ons hier op pijn in de onderbuik bij vrouwen omdat dit is waar de expertise van een gynaecoloog ligt.

Buikpijn in de onderbuik bij vrouwen kan in wisselende mate aanwezig zijn. Het kan een constant aanwezige pijn zijn maar ook een pijn die komt en gaat. Het kan een zeurende pijn zijn maar ook stekend of kloppend. Soms is de pijn gecentreerd op een plek en soms straalt de pijn uit naar onderrug of bovenbenen. Het is een andere pijn dan pijn tijdens de menstruatie of pijn tijdens geslachtsgemeenschap.

Deze pijn komt alleen voor bij vrouwen maar kan in alle leeftijdscategorieën voorkomen.

Wanneer is buikpijn chronische buikpijn?

Chronische buikpijn is buikpijn onder in de buik die langer dan drie maanden aanhoudt en voortdurend, soms in wisselende mate, aanwezig is.

klachten buikpijn

Welke klachten komen voor bij chronische buikpijn?

Chronische buikpijn kan wisselende klachten geven. We sommen ze voor u op:

• Zeurende buikpijn in de onderbuik
  • Stekende buikpijn in de onderbuik
  • Kloppende buikpijn in de onderbuik
  • Krampen in de onderbuik
  • Pijn in de onderbuik straalt uit naar de onderrug
  • Pijn in de onderbuik straalt uit naar de bovenbenen
  • Aanhoudende pijn in de onderbuik
  • Terugkerende pijn in de onderbuik
  • Opgezette buik
  • Meer pijn bij plassen, ontlasting, menstruatie of geslachtsgemeenschap

Door de buikpijn kunnen andere klachten ontstaan zoals:

• Vermoeidheid
  • Gevoel van falen
  • Gespannenheid
  • Depressie
  • Angst
onderzoek buikpijn

Onderzoek en behandeling bij (chronische) buikpijn

Wanneer de huisarts de oorzaak van uw buikpijn niet kan achterhalen, zal hij/zij u verwijzen naar de gynaecoloog. Omdat wij als geen ander begrijpen hoe vervelend deze klachten kunnen zijn, neemt onze gynaecoloog alle tijd voor u. Allereerst zullen er een aantal vragen worden gesteld over uw klachten en welke invloed dit heeft op uw dagelijks functioneren. Daarna zal er gynaecologisch onderzoek worden gedaan.

De gynaecoloog zal u inwendig gaan onderzoeken. Dit doet zij door een speculum (spreider) te gebruiken. Afhankelijk van uw klachten zal zij een kweekje van uw baarmoedermond nemen of van de afscheiding. Hierna volgt een onderzoek met een echo. Deze is meestal inwendig.

Behandeling

Een behandeling wordt zo veel mogelijk afgestemd op de oorzaak van de buikpijn. Vaak is er echter geen afwijking te vinden en ook blijft de buikpijn onverklaarbaar. Gelukkig is de geruststelling dat er geen afwijking is gevonden voor veel vrouwen al voldoende om de buikpijn te laten verdwijnen. Praat daarom altijd over uw klachten. Bij twijfel kunt u ons altijd bellen via de contact-knop hieronder.

Wilt u meer weten over buikpijn?

Wij beantwoorden graag al uw vragen. Dat doen wij op een manier die u prettig vindt. Via de button "neem contact op" kunt u op verschillende manieren met ons in contact komen. Hieronder leest u onze veel gestelde vragen over buikpijn.

Wat kan ik zelf doen om van mijn buikpijn af te komen?

Ontspanning helpt vaak bij pijn. Probeer iets te gaan doen waar u ontspannen van wordt en wat u afleidt van de pijn. Yoga of fysiotherapie kunnen hierbij helpen. Bij buikpijn in de onderbuik kan ook warmte goed helpen. Een fijne kruik, lekkere douche of warm bad kunnen de pijn verzachten.

Pijn kan angst en onzekerheid met zich meebrengen waardoor de pijn niet minder wordt. Bespreek uw klachten daarom met uw huisarts of gynaecoloog. Veel vrouwen hebben hier last van en artsen horen dit dagelijks. U bent dus niet de enige en het is zeker niets om u voor te schamen.

Hoe voelt menstruatiepijn?

Menstruatie buikpijn en chronisch buikpijn in de onderbuik lijken enorm veel op elkaar. Het grootste verschil is dat menstruatiepijn altijd tegelijk met de menstruatie komt opzetten. Chronische buikpijn is er juist op andere momenten.

Menstruatiebuikpijn is een zeurende soms krampende pijn in de onderbuik. Vaak straalt de pijn door naar de bovenbenen en de onderbuik. Heeft u hier veel last van en heeft het invloed op uw dagelijkse activiteiten? Kijk dan eens op onze pagina over menstruatieklachten of maak een afspraak

Geen wachtlijst

U kunt bij ons binnen een paar dagen al terecht voor een afspraak. Zo heeft u snel zekerheid over de oorzaak  van uw buikpijn.

Laura Scheringa-Seinen

Persoonlijke benadering

Altijd hetzelfde vertrouwde aanspreekpunt. Zo leren we u goed kennen. Indien nodig stellen we samen met u een persoonlijk behandelplan op.

Gehoorproblemen

Tijd en aandacht

Aanhoudende buikpijn kan veel onzekerheid met zich meebrengen. Wij nemen de tijd om goed naar uw klachten te luisteren. Ook nemen wij de tijd voor een duidelijke uitleg en het beantwoorden van uw vragen.

Korte lijnen

Onze arts heeft direct contact met uw huisarts. Uw huisarts is daardoor goed op de hoogte van wat wij met u besproken hebben.

Dichtbij

Wij staan letterlijk dicht bij u. Doordat wij regionaal samenwerken kunnen wij u helpen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Vergoede zorg

Wanneer u bent doorverwezen door uw huisarts, wordt de behandeling volledig vergoed door uw zorgverzekeraar (uitgezonderd het eigen risico)

Ik ben verwezen door mijn huisarts, wat nu?

Uw huisarts heeft u doorverwezen naar Optimum Clinics om uw klachten te laten onderzoeken.

In de meeste gevallen hebben wij deze verwijzing digitaal ontvangen en nemen wij contact met u op om samen met u een afspraak in te plannen. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina of bel ons op 085-1302796

Wilt u weten welke behandelingsmogelijkheden er zijn?

Optimum clinics dermatologie en KNO

Gynaecologie bij Optimum Clinics

Wij zijn een zelfstandig behandelcentrum. Kleinschaligheid, persoonlijke benadering, hoge kwaliteit en geen wachtlijsten kenmerken onze werkwijze.

Onze gynaecoloog is werkzaam in de huisartsenpraktijk in Dinxperlo waardoor u heel prettig in een vertrouwde omgeving geholpen kunt worden. Met alle tijd voor u. Zonder wachtlijst.

Wilt u meer weten over onze spreekuurlocatie in Dinxperlo?

Ik wil graag een afspraak of meer informatie over mijn gynaecologische klachten (locatie Dinxperlo)

Let op! Om voor vergoeding vanuit uw zorgverzekeraar in aanmerking te komen, heeft u een verwijzing van uw huisarts nodig. Zonder verwijzing kunnen wij geen afspraak voor u inplannen.

Na inschrijving ontvang ik enkel informatie op het gebied van gynaecologie. Ik kan mij op elk gewenst moment uitschrijven.
Your information is safe with us