Wat is een biopt en wanneer is dit nodig?
24 februari 2023

Wat is een biopt en wanneer is dit nodig?

Bij een bezoek aan de dermatoloog kan het zijn dat je te horen krijgt dat er een huidbiopt moet worden afgenomen. Dit is een behandeling of eigenlijk onderzoek die een dermatoloog met grote regelmaat uitvoert. Maar wat is het eigenlijk? En wanneer heb je dit nodig?

Wat is een biopt?

Er zijn verschillende biopten mogelijk. Zo kan onze KNO-arts een biopt uit de neus nemen en de gynaecoloog een biopt van de baarmoeder. Bij dermatologie spreken we van een huidbiopt. Wanneer in dit blog wordt gesproken over een biopt dan hebben we het over een huidbiopt.

Een huidbiopt is een klein stukje huid dat wordt uitgenomen. Dit stukje huid wordt opgestuurd voor onderzoek. Afhankelijk van wat de verdenking is wordt het stukje huid opgestuurd naar een patholoog voor weefselonderzoek of naar de medisch microbioloog die het biopt onderzoekt op schimmels en bacterien.

Hoe wordt een biopt afgenomen?

Wanneer de dermatoloog een huidbiopt gaat afnemen zal de plek plaatselijk worden verdoofd. Dit gebeurt door middel van een verdovende vloeistof die met een klein naaldje wordt ingebracht. Dit kan een beetje gevoelig zijn maar is in principe pijnloos. Het biopt wordt vervolgens afgenomen met een biopteur. Een biopteur is een soort boortje die heel handig een klein stukje uit de huid kan halen. Het soort boortje is maar ongeveer 4 mm groot en haalt een stukje huid van die afmeting weg. In sommige gevallen kan er een hechting nodig zijn maar vaak geneest dit gewoon vanzelf weer. Er is een klein wondje ontstaan die de eerste 24 afgedekt moet worden met een pleister en daarna vaak prima en vrijwel pijnloos heelt.

Wanneer is een biopt nodig?

Een biopt is nodig wanneer de dermatoloog met het blote oog of met de dermascoop geen diagnose kan stellen. Ook bij twijfel kan er gekozen worden om een biopt te nemen en het weefsel te laten onderzoeken.

Een goede reden om een huidbiopt te nemen is bijvoorbeeld bij een vermoeden van huidkanker. Dit is niet altijd goed te zien en bovendien wil je hierbij geen risico's nemen. Bij twijfel of een plek huidkanker kan zijn zal er altijd een biopt worden genomen om dit vast te stellen dan wel uit te sluiten.

Ook om de juiste behandeling op te stellen kan een huidbiopt uitkomst bieden. Zo kan een biopt worden opgestuurd naar de medisch microbioloog. Deze kan vaststellen om welke bacterie of schimmel het precies gaat waarna een behandeling beter kan aansluiten en optimaal resultaat geeft.

Wilt u meer weten over een huidbiopt? Wij helpen u graag via 085-1302796 of info@optimumclinics.nl