Is eczeem besmettelijk?

Eczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen. Ondanks dat eczeem zo veel voorkomt, is er toch nog veel onbekend. Ook is het een aandoening waar veel fabels over bestaan. Nog te vaak worden mensen met eczeem nagekeken of buitengesloten. Mensen vinden iemand met eczeem soms vies of ze zijn bang dat het besmettelijk is. In dit blog zullen we dieper ingaan op de aandoening eczeem, de factoren die van invloed zijn op deze huidaandoening en we geven antwoord op de vraag of eczeem besmettelijk is.

Wat is eczeem?

Eczeem is een ontstekingsreactie van de huid. Het is te herkennen aan symptomen zoals jeuk, roodheid, zwelling, schilfering, korstjes en blaren. Deze symptomen komen niet allemaal tegelijkertijd voor. De symptomen kunnen verschillen per soort eczeem maar ook per fase van het eczeem. Zo kan eczeem heftig komen opzetten met rode bulten, zwelling en veel jeuk om vervolgens af te zwakken naar enkel een wat rode huid. Het kan heel mild verlopen maar ook ernstige vormen aannemen die van flinke invloed kunnen zijn op de kwaliteit van leven.

Wat zijn de oorzaken van eczeem?

De precieze oorzaak van eczeem is niet bekend. Er wordt nog steeds veel onderzoek gedaan op dit gebied en we begrijpen steeds meer van deze complexe huidaandoening. Ondanks dat de precieze oorzaak nog niet geheel begrepen wordt, zijn er inmiddels wel veel factoren bekend die van invloed kunnen zijn op het ontwikkelen van eczeem:

• Erfelijke aanleg: dit is veruit de grootste risicofactor. Heeft een van uw ouders last van eczeem? Dan is de kans dat u eczeem ontwikkelt een stuk groter dan wanneer dit niet in de familie voorkomt. Mensen met een erfelijke aanleg voor eczeem hebben vaak een iets andere huidsamenstelling waardoor bij deze mensen de huid vaak sneller uitdroogt. Door de droge huid is er minder weerstand en is de huis vatbaarder voor allergenen of andere irriterende stoffen. De huid ontsteekt gemakkelijker.
  • Allergie: een contactallergie kan eczeem klachten geven. Mensen met een allergie hebben tevens een verhoogde kans op het ontwikkelen van eczeem.
  • (Over)gevoelige huid: een zeer gevoelige huid is sneller vatbaar. Het is niet zo zeer dat zo'n huid garant staat voor eczeem. Vaak is het namelijk ook dat mensen een gevoelige huid hebben juist omdat ze eczeem hebben. Het is een wisselwerking.
  • Verminderde weerstand: zoals eigenlijk voor alles wel geldt ben je meer vatbaar wanneer de weerstand verminderd is. Dit kan zijn door andere aandoeningen en infecties maar ook door stress.

Hoe kan verergering of verspreiding van eczeem worden voorkomen?

Eczeem kan verergeren of zich over meerdere plekken over het lichaam verspreiden. Dit wilt u natuurlijk voorkomen. Bij ernstige vormen van eczeem adviseren wij u om hierbij advies van een dermatoloog in te winnen. Bij mildere vormen zijn er een aantal voorzorgsmaatregelen die u zelf in acht kunt nemen:

• Hydrateren: een droge huid is vatbaarder voor eczeem en andere aandoeningen en infecties. Het is daarom altijd belangrijk om de huid goed te hydrateren met een mild product. Ook het drinken van voldoende water kan hier een positieve bijdrage aan leveren.
  • Triggers vermijden: vaak zijn er dingen waarbij het eczeem verergert. Het kan een flinke zoektocht zijn om te achterhalen wat precies. Het kan bijvoorbeeld gaan om een soort zeep, bepaald klimaat of een allergeen.
  • Kleding van zachte en natuurlijke materialen: eczeem kan verergeren wanneer de huid geirriteerd raakt. Zachte kleding van natuurlijke en ademende materialen kan dit voorkomen
  • Milde producten: gebruik milde producten als huidverzorging. Ga dus voor een milde reiniging en voorkom te heet douchen.

Is eczeem besmettelijk?

Nee, eczeem is absoluut niet besmettelijk. Het is een complexe huidaandoening waarvan het ontstaan nog niet volledig bekend is maar besmettelijk is het zeer zeker niet. Bij eczeem kunnen echter wel complicaties optreden die wel besmettelijk zijn. Zo kan er bijvoorbeeld een virusinfectie of krentenbaard ontstaan. Krentenbaard is te herkennen aan de aanwezigheid van gele korsten.

Het kan wel flinke ongemakken met zich meebrengen voor mensen met eczeem. Niet alleen door de lichamelijke klachten maar ook geestelijk kan het een flinke impact op iemand hebben. Mensen schamen zich vaak voor hoe het eruit ziet en toch nog te vaak wordt contact gemeden omdat men denkt dat het besmettelijk is.

Met het juiste onderzoek en de juiste behandeling en leefwijze kunnen de klachten van eczeem vaak tot een minimum worden beperkt. Een zeer ervaren dermatoloog zoals Eugene de Zwart-Storm kan u hier mee verder helpen. U hoeft niet lang te wachten op een behandeling en met een verwijzing van de huisarts wordt de zorg volledig vergoed (met uitzondering van het verplichte eigen risico)