De do's en dont's bij krentenbaard
20 mei 2021

De do's en dont's bij krentenbaard

Krentenbaard. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Wat is het eigenlijk precies? Wat moet je doen als je kind krentenbaard heeft en wat juist niet?

Wat is krentenbaard?

Krentenbaard is een ontsteking van de huid, veroorzaakt door een bacterie. Het wordt ook Impetigo of kinderzeer genoemd. Het komt vooral voor bij kinderen tussen de 2 en 10 jaar oud. Krentenbaard komt zelden voor bij volwassenen. Volwassenen en kinderen met eczeem hebben een grotere kans om krentenbaard te krijgen. Dit komt vooral omdat de huid in dit geval beschadigd is en de bacteriën makkelijker door laat.

Krentenbaard is ongevaarlijk maar wel besmettelijk. Door zowel direct als indirect contact met de blaasjes op de huid kunnen de bacteriën verspreid worden. Het kan dus verspreiden via bijvoorbeeld speelgoed, handdoeken, kleding en aanraking. Om te voorkomen dat een ander besmet raakt, is het verstandig om snel contact met een arts op te nemen. Een behandeling zorgt er namelijk voor dat de kans op besmetting afneemt.

Wat zijn de symptomen van krentenbaard?

• Huiduitslag: er ontstaan rode vlekken of bultjes, vooral rond de mond en de neus.
  • Ook op andere plekken kan de huiduitslag ontstaan. Wanneer er op meerdere plekken uitslag ontstaat betekent dit dus niet dat het geen krentenbaard kan zijn.
  • Vaak begint het op een plek waar al een wondje zit.
  • De huiduitslag verandert in blaasjes met vocht er in.
  • Deze blaasjes kunnen natte wondjes worden met gele korstjes en het breid zich snel uit.
  • Je kind kan veel last hebben van de plekken, zoals pijn en jeuk.

Is krentenbaard besmettelijk?

Ja, krentenbaard is besmettelijk. De bacterie die krentenbaard veroorzaakt kan worden overgedragen door het vocht dat uit de blaasjes komt van iemand met krentenbaard. Het is daarom belangrijk om niet aan de blaasjes te krabben en om handen goed te blijven wassen. Krentenbaard is niet meer besmettelijk wanneer de blaasjes zijn opgedroogd of na twee dagen na het starten van een antibioticakuur.

Krentenbaard kan terugkeren. Zeker bij iemand met een gevoelige huid of een aandoening zoals eczeem.

Komt krentenbaard ook voor bij volwassenen?

Ja. De kans dat een volwassene krentenbaard krijgt is vrij klein. Bij volwassenen komt het voor wanneer er sprake is van een verlaagde weerstand. Dit kan zijn door ziekte maar ook door slaapgebrek of ongezond leven.

Zwangere vrouwen hoeven zich geen zorgen te maken. Krentenbaard is onschuldig en heeft geen invloed op de zwangerschap of het ongeboren kind.

Do’s and dont’s

Krentenbaard is onschuldig maar besmettelijk en vervelend. Het is daarom belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden:

• Neem contact op met een arts bij het vermoeden op krentenbaard. Je verkleint met een behandeling namelijk de kans op besmetting en daarnaast kan de krentenbaard dan sneller genezen.
  • Houdt alles goed schoon om kans op besmetting te voorkomen. Was vaker je handen, verschoon beddengoed wat vaker en probeer zo min mogelijk speelgoed, kleding of andere spullen te delen.
  • Probeer niet te krabben of de uitslag aan te raken. Door aanraking loop je namelijk de kans om de bacterie die krentenbaard veroorzaakt over andere delen van het lichaam te verspreiden. Zo kunnen er op meer plekken klachten ontstaan.
  • Wees extra voorzichtig wanneer er een kind met krentenbaard in de omgeving is en jij of je kind bekend zijn met eczeem. Je bent in dit geval gevoeliger om krentenbaard te krijgen.
  • Informeer school of de kinderopvang wanneer er sprake is van krentenbaard. Zij kunnen er rekening mee houden en waakzaam zijn op meerdere besmettingen. Wanneer je kind een behandeling krijgt kan het gewoon naar school of de opvang.

Heb je nog vragen over krentenbaard? Kijk dan eens of de vraag hieronder tussen de veelgestelde vragen te vinden is.  Een vraag over andere huidaandoeningen? Wij staan voor je klaar!

Telefoon: 085-1302796

E-mail: info@optimumclinics.nl

Chat: www.optimumclinics.nl

Facebook: Optimum Clinics

Veelgestelde vragen over krentenbaard:

Krentenbaard

Mag mijn kind met krentenbaard zwemmen?

Het wordt zeer sterk afgeraden om met krentenbaard te gaan zwemmen. Bij de meeste zwembaden en zwemscholen is het dan ook niet toegestaan om te zwemmen wanneer je (kind) krentenbaard hebt. Krentenbaard is zeer besmettelijk. Daarnaast wordt de huid week door het zwemmen en is de kans op infecties daarom groter.

Gaat krentenbaard vanzelf weer over?

Krentenbaard is een hele vervelende aandoening maar gaat vanzelf na een aantal weken weer over. Het is niet nodig om contact met een arts op te nemen. Wanneer de krentenbaard langer duurt dan drie weken of wanneer de klachten zeer ernstig zijn, kunt u de klachten laten beoordelen door uw huisarts

Moet ik met krentenbaard naar de dokter?

Nee, voor zowel volwassenen als kinderen geldt dat u met krentenbaard niet naar de dokter hoeft. Bij twijfel kunt u uiteraard altijd contact opnemen met uw huisarts.

Zijn er medicijnen tegen krentenbaard?

Krentenbaard gaat vaak na een aantal weken vanzelf weer over. Om het genezingsproces wat te versnellen of wanneer de klachten heftig zijn, kan de huisarts medicatie voorschrijven