Jeugdpuistjes? Acne? Puisten? Pukkels? Wat is het eigenlijk?
07 december 2020

Jeugdpuistjes? Acne? Puisten? Pukkels? Wat is het eigenlijk?

Jeugdpuistjes, acne, pukkels, puisten, wie heeft ze niet gehad? In meer of mindere mate zijn we er vrijwel allemaal bekend mee. Maar wat is het eigenlijk precies?

De medische term voor jeugdpuistjes is acne vulgaris. Er zijn meerdere soorten acne maar dit is toch wel de bekendste. Vrijwel iedereen krijgt er in de pubertijd mee te maken. De een zal af en toe een puistje hebben waar het bij de ander ernstige vormen kan aannemen met littekens en psychische problemen als gevolg.

Acne is een van de meest bekende huidaandoeningen

Ondanks dat acne een van de meest bekende huidaandoeningen is, weet niet iedereen hoe het ontstaat. We leggen je graag kort uit welke factoren meespelen bij het ontstaan van acne.

Acne is een ontsteking van de huid rondom de talgklieren. Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol. Meestal begint acne in de pubertijd wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat. De talgklieren (met name in het gezicht, op de rug en bij de borst) worden groter en produceren meer talg. Deze talg is dikker van samenstelling. Wanneer er te veel talg wordt afgescheiden, kan de talg zich ophopen en de porie verstopt raken.

Mee-eters, puisten, pukkels, ontstekingen enz.

De talgophopingen zoals net beschreven noemen we mee-eters. Er zijn oppervlakkige mee-eters maar ook dieper gelegen, meer onderhuidse mee-eters.

Daarnaast wordt deze talgophoping versterkt door toegenomen verhoorning van de uitvoergang van de talgklier. Deze wordt hierdoor extra nauw. Ook bevinden zich tal van bacteriën in de talgklieren, die zich snel kunnen vermenigvuldigen en de talg omzetten in vetzuren. De talg hoopt zich steeds verder op. Door de vetzuren kan het uiteindelijk open scheuren. De irriterende stoffen komen in de huid er omheen terecht en veroorzaken een ontsteking. In dit geval zie je puisten en pukkels ontstaan. Acne.

Heb je vragen over acne of de behandeling hiervan, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 085-1302796 of via onze contactpagina