Een hoortoestel is een hoortoestel. Toch?
31 juli 2021 
in KNO

Een hoortoestel is een hoortoestel. Toch?

Voor iedereen een passend hoortoestel

Er zijn heel veel soorten mensen, heel veel verschillende soorten gehoorverlies en ook heel veel verschillende soorten hoortoestellen. Hoortoestellen kunnen verschillen in geluidsweergave en in de manier van dragen.

Een hoortoestel bestaat uit een microfoon, een versterker en een telefoon. De microfoon vangt het geluid op en de telefoon geeft het geluid door. Het hoortoestel dient om geluid te versterken maar ze hebben wel allemaal hun eigen kenmerken. Sommige versterken hoge tonen terwijl andere juist de lage tonen versterken. Ook in de hoeveelheid versterking die ze leveren kunnen ze verschillen. De meeste hoortoestellen beschikken over instelmogelijkheden. U kunt het hoortoestel hiermee afstellen op maximale versterking, de demping van (plotselinge) harde geluiden en op de filtering van geluiden.

Verschillende hoortoestellen verdeeld in manier van dragen

Er zijn niet alleen veel verschillen in de werking van hoortoestellen maar ook in de manier waarop het toestel wordt gedragen. Zo zijn er hoortoestellen die in het oor worden gedragen en hoortoestellen die achter het oor worden gedragen. Ook een beengeleidingshoortoestel behoort tot de mogelijkheden. Hoortoestellen zijn tegenwoordig in ieder geval niet meer groot en opzichtig. Ze zijn er in verschillende maten maar zijn meestal nauwelijks zichtbaar.

AHO: dit staat voor achter-het-oor toestel. Het is de bekendste vorm en de naam zegt het eigenlijk al. Het grootste deel van dit hoortoestel bevindt zich achter het oor. Vanuit het toestel gaat er een klein slangetje het oor in. Aan het einde van het slangetjes zit een tip of oorstukje. Het verschil hierin is dat een tip kant en klaar aangeleverd wordt en een oorstukje op maat wordt gemaakt. Een nadeel van een AHO kan zijn dat het wat groter en dus zichtbaarder is. Tegenwoordig is dit echter geen sterk tegenargument meer omdat ook dit type hoortoestel steeds kleiner wordt. Dat dit het meest gedragen soort toestel is brengt nog wel een aantal leuke voordelen met zich mee. Dit toestel heeft vaak extra opties zoals bluetooth om met je telefoon te kunnen verbinden en ze kunnen oplaadbaar zijn.

LIHO: luidspreker-in-het-oor toestel. Het lijkt erg veel op een achter-het-oor toestel met als verschil dat een LIHO het luidsprekertje in het oor heeft zitten. Dit toestel bestaat uit twee delen, een luidsprekertje in het oor en een deel dat het omgevingsgeluid opvangt. Dit laatste deel zit vast aan een heel dun draadje. Door dit bijna onzichtbare draadje kun je dit toestel makkelijk verbergen. Een luidspreker-in-het-oor toestel biedt het geluid direct in het oor aan. Hierdoor geeft dit toestel een hele goede geluidskwaliteit. Doordat het luidsprekertje in het oor zit kan het echter wel gemakkelijker verstopt raken door oorsmeer.

IHO: dit is een in-het-oor toestel. Het hoortoestel zit in zijn geheel in het oor. Het luidsprekertje en de ontvanger zijn super klein waardoor ze in het oor kunnen worden geschoven. Het is vooral geschikt bij beperkt gehoorverlies omdat de versterking van het geluid vaak niet voldoende is voor zwaarder gehoorverlies. Ook vereist het nauwkeurig onderhoud. Anderzijds is het klein en erg opvallend tijdens het dragen.

Welk hoortoestel past bij mij?

Hierboven staan de meest gebruikte oplossingen bij slechthorendheid. Een KNO-arts of audicien kan alle opties bespreken en goed advies geven. De KNO-arts zal kijken van welk type gehoorverlies er sprake is en aangeven of een hoortoestel zinvol kan zijn. Welk hoortoestel het meest geschikt is, is geheel afhankelijk van het hoorprobleem en de persoonlijke voorkeuren. Ga daarom altijd naar een goede audicien wanneer u het gevoel heeft dat u slechter gaat horen. De audicien verwijst u, indien nodig, naar de KNO-arts.

Heeft u vragen over slechthorendheid of wilt u een afspraak maken? Wij helpen u graag!

Telefoon: 085-1302796

E-mail: info@optimumclinics.nl

Chat: www.optimumclinics.nl

Over de schrijver
Als kwaliteitsmanager binnen Optimum Clinics zorg ik voor de optimale communicatie tussen patiënten, zorgverleners, huisartsen en andere verwijzers. Hierbij kun je denken aan het schrijven van een blog of het organiseren van een nascholing. Op die manier verloopt alles soepel en blijft iedereen goed geïnformeerd.
Reactie plaatsen