Is roodvonk een huidziekte?

Is roodvonk een huidziekte? Dit is een vraag die enorm veel gesteld wordt volgens Google. Om goed antwoord te kunnen geven op deze vraag, gaan we eerst dieper in op wat roodvonk is en hoe het ontstaat.

Wat is roodvonk?

De medische naam voor roodvonk is Scarlatina. Het is een typische kinderziekte. Roodvonk komt namelijk bijna alleen maar voor bij kinderen tussen de drie en de acht jaar. Kinderen boven de acht jaar en volwassenen kunnen ook roodvonk krijgen maar dit is zeer zeldzaam. Roodvonk behoort tot de zogenaamde "vlekjesziekten" en is onschuldig. Wel is roodvonk besmettelijk.

Hoe ziet roodvonk eruit?

Meestal begint roodvonk met het hebben van keelpijn. Vooral kleine kinderen vinden dit vaak lastig aan te geven waardoor roodvonk in veel gevallen pas later wordt herkend. Kinderen krijgen snel (hoge) koorts, hebben geen zin meer in eten en moeten overgeven. Vaak klagen ze ook over buikpijn. De keel is rood en meestal zijn er ook witte stipjes te zien op de tong; de zogenoemde aardbeientong. Na een dag of twee ziet u uitslag ontstaan, meestal beginnend op de borst van het kind. De uitslag is rood van kleur, voelt aan als schuurpapier en ziet er ook ruw uit. De uitslag breidt zich uit over het gehele lichaam maar is met name te zien in de liezen en de oksels. Wanneer u erop drukt zal de huiduitslag verbleken. Nu zal ook de tong gaan veranderen. De typische aardbeientong verandert nu naar een dikke, rode en hobbelige tong die we frambozentong noemen. De koorts begint langzaam te zakken en na een dag of acht tot tien is uw kind weer de oude. Na een aantal weken kan de huid nog wel gaan vervellen.

Hoe ontstaat roodvonk?

Roodvonk wordt veroorzaakt door de bacterie streptokok. Deze bacterie wordt verspreid door de lucht. Een besmet kind kan deze bacterie doorgeven door te praten, te hoesten of te niesen.

Wat kan er gedaan worden tegen roodvonk?

Wanneer uw kind roodvonk heeft, hoeft u niets te doen. Roodvonk gaat binnen zeven tot tien dagen vanzelf weer over. Uw kind kan er wel behoorlijk ziek van zijn. In dat geval kunt u een aantal dingen proberen om de klachten te verzachten:

• Bij erge pijn kunt u uw kind paracetamol geven. Vraag uw apotheek of huisarts hierbij om advies.
  • Laat uw kind goed blijven drinken. Vocht heeft het lichaam nodig om goed te kunnen herstellen, uitdroging willen we uiteraard voorkomen en tevens kan drinken de eventuele keelpijn wat verzachten.
  • Bij keelpijn kunt u uw kind een zuurtje geven om op te sabbelen. Ook een ijsje kan verlichtend werken.
  • Zorg dat uw kind voldoende rust krijgt. Het mag gewoon naar school of naar de opvang maar wanneer het kind echt ziek is, is even thuis rust nemen het advies.
  • Bij koorts kunt het beste u kind lekker luchtig kleden en niet onder een warm dekbed laten liggen. Het lichaam wil de warmte graag kwijtraken.

In principe hoeft u in het geval van roodvonk niet naar de dokter. In de volgende gevallen raden we u aan om wel contact met uw huisarts op te nemen:

• U kind wordt steeds zieker in plaats van beter
  • U kind is langer ziek dan 10 dagen

Bij de volgende klachten moet u direct contact opnemen met een arts:

• Uw kind is flink benauwd
  • Uw kind kwijlt enorm veel
  • Uw kind krijgt de mond bijna niet meer open
  • Uw kind kan niet meer slikken
  • U kind is heel ziek en minder alert

Is roodvonk een huidziekte?

Nee, roodvonk is geen huidziekte. Het is een kinderziekte waarbij huiduitslag een van de symptomen is.

www.optimumclinics.nl

info@optimumclinics.nl