Verkoudheid en oorpijn. Hoe zit dat nou?
14 juli 2022
in KNO

Verkoudheid en oorpijn. Hoe zit dat nou?

Verkoudheid en oorpijn. Twee vervelende kwalen die heel vaak samengaan. Maar waarom is dat eigenlijk? Waarom komt er bij een verkoudheid zo vaak oorpijn om de hoek kijken?

Verkoudheid

Een verkoudheid zal voor iedereen wel bekend zijn. Kinderen hebben er over het algemeen vaker last van dan volwassenen maar minimaal eens per jaar ervaren we klachten als verstopte neus, loopneus, niezen en hoesten. De ene keer in een milde vorm en de andere keer wat heftiger. Deze klachten ontstaan door een virus dat een ontsteking van het slijmvlies veroorzaakt in de bovenste luchtwegen.

Er zijn heel veel verschillende virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken. Het kan maar zo zijn dat je meerdere malen achter elkaar verkouden wordt. Dit komt dan door verschillende virussen. Daarnaast is een verkoudheid heel besmettelijk en wordt je snel en makkelijk aangestoken met weer een ander verkoudheidsvirus.

De klachten die bij een verkoudheid horen worden veroorzaakt door de ontsteking van de slijmvliezen. De slijmvliezen zwellen op en er ontstaan klachten als gevoelige keel, snotneus, niezen, hoesten, soms koorts en vaak ook oorpijn.

Verkoudheid en oorpijn

Bij een verkoudheid is er dus sprake van een ontsteking van de slijmvliezen. Deze slijmvliezen zwellen op in de neusholte en de keelholte. Maar waarom dan toch die oorpijn zul je denken. Door het opzwellen raakt de buis van Eustachius verstopt. Dit is de verbindingsbuis tussen de neusholte en keelholte en het middenoor. Hierdoor wordt het middenoor afgesloten. Door de afsluiting kan er een ontsteking ontstaan. Het vocht  zorgt voor druk op het trommelvlies waardoor het bol gaat staan en dat veroorzaakt pijn.

De oorpijn moet, net als de verkoudheid, in principe vanzelf overgaan. Eventueel kunt u pijnstilling zoals paracetamol gebruiken wanneer de pijn te heftig is. In  de meeste gevallen hoeft u met oorpijn niet naar de huisarts. In de volgende gevallen is het advies om wel een arts te raadplegen:

• Wanneer uw oorpijn langer dan twee weken aanhoudt
  • Wanneer de pijn (ondanks pijnstilling) te heftig is
  • Wanneer u er hoge koorts bijkrijgt

KNO bij Optimum Clinics

Vragen op het gebied van de keel, de neus of de oren? Verwezen door de huisarts? Het gehoor laten testen? Bij Optimum Clinics bieden wij geheel vergoede zorg, persoonlijk en snel.

info@optimumclinics.nl