Welk effect heeft weinig daglicht op je huid?
23 januari 2021 
in Patient

Welk effect heeft weinig daglicht op je huid?

Weinig buiten komen, heeft dit effect op je huid?

Door corona zijn we allemaal meer aan huis gekluisterd. Misschien werk je thuis en mis je daardoor het verkwikkende fietstochtje naar je werk. Of je geeft je kinderen thuis les en loopt daarom niet meer naar school. Het weer werkt ook niet mee en is niet echt uitnodigend om eens een extra lange wandeling te maken. Welke reden je ook hebt, veel mensen komen in deze tijd minder buiten. Hier kun je op allerlei fronten hinder van ondervinden. Maar heeft dit ook effect op je huid? Welke invloed heeft het minder buiten komen op je huid? Wat doet minder daglicht zien met je huid?

Wij hebben daglicht nodig om goed te kunnen functioneren. Dit heeft te maken met onze biologische klok. Zonder daglicht functioneert deze niet goed. Wanneer je voldoende daglicht hebt op een dag dan slaap je beter en wordt daardoor uitgerust wakker. Daglicht zorgt er dus voor dat je ’s nachts beter slaapt maar ook dat je overdag alert blijft en actief kunt zijn.

Naast het gezonde kleurtje wat buitenlucht en (beperkt) zonlicht je geven, zal je niet direct iets merken aan je huid wanneer je wat minder daglicht ziet dan normaal. Je huid heeft echter wel een belangrijke functie wanneer het gaat om de voordelen die daglicht je gezondheid te bieden heeft. De huid maakt namelijk vitamine D aan wanneer deze wordt blootgesteld aan daglicht. Vitamine D is belangrijk voor onze gezondheid. Een gebrek aan vitamine D kan klachten geven als vermoeidheid, lusteloosheid en spierklachten.

De een is gevoeliger voor het zien van minder daglicht dan de ander. Feit blijft dat voldoende daglicht gezond is voor lichaam en geest. Dus hup, naar buiten!

Wij hebben een aantal tips om, ook in deze bijzondere tijd, voldoende daglicht te zien:

  • Werk je thuis? Zoek dan een plekje voor een raam. Het levert je niet voldoende vitamine D op maar je zal merken dat het licht er voor zorgt dat je je actiever en alerter voelt en je nachtrust vooruit gaat.
  • Ben je naast mama of papa ook ineens juf of meester? Geef eens een uurtje per dag buiten les. Met stoepkrijt kun je heel leuk rekenen en schrijven oefenen. Een wandeling in de natuur leren kinderen ook enorm veel van. Op bijvoorbeeld de site van OERR vind je hele leuke activiteiten.
  • Begin de dag met een wandeling. Je biologische klok maak je erg blij met een wandeling in de ochtend. Je hoeft niet direct je wandelschoenen aan te trekken, 20 tot 30 minuten rustig lopen is al voldoende.
  • Gebruik je lunchpauze om buiten te zijn. Eet je lunch lekker buiten op een bankje of maak een korte rustige wandeling na de lunch.
  • Baal je dat de sportschool dicht zicht? Ga lekker buiten aan je conditie werken. Niet alleen hardlopen of fietsen zijn hiervoor geschikt. Veel steden beschikken over toestellen buiten. Maar ook in een kinderspeeltuin of in een park of bos kun je prima een goede workout doen.

Merk je toch dat je huid anders reageert of heb je klachten? Neem dan contact met ons op.

Over de schrijver
Als kwaliteitsmanager binnen Optimum Clinics zorg ik voor de optimale communicatie tussen patiënten, zorgverleners, huisartsen en andere verwijzers. Hierbij kun je denken aan het schrijven van een blog of het organiseren van een nascholing. Op die manier verloopt alles soepel en blijft iedereen goed geïnformeerd.
Reactie plaatsen