menstruatieklachten

Menstruatieklachten

Buikpijn, rugpijn, hoofdpijn, depressief en hevig bloedverlies tijdens de menstruatie

Op deze pagina over menstruatieklachten vindt u meer informatie over:

Wat is menstruatie?

Direct naar wat is menstruatie?

Wat zijn menstruatieklachten?

Direct naar menstruatieklachten

Behandelingsmogelijkheden bij menstruatieklachten

Direct naar behandelingsmogelijkheden
wat is menstruatie

Wat is menstruatie?

Menstruatie wordt ook wel ongesteld genoemd en is iets heel gewoons. Iedere vrouw heeft er gemiddeld 38 jaar mee te maken.

Maar hoe zit dat nou? Waarom worden vrouwen ongesteld?

Een vrouwenlichaam bereidt zich (gemiddeld) iedere maand voor op een zwangerschap. Dit doet het lichaam door te zorgen dat het slijmvlies van de baarmoeder dikker wordt en er een eicel rijpt en vrij komt voor bevruchting. Wanneer de eicel niet bevrucht wordt, heeft het lichaam de eicel en het dikkere slijmvlies in de baarmoeder niet nodig. Daarom wordt het afgebroken. Het overtollige slijmvlies wordt samen met wat bloed via de vagina naar buiten gedreven. Dit proces herhaalt zich steeds weer.

Wat is een normale menstruatie?

Een normale ongesteldheid of menstruatie komt ongeveer 1 keer per maand en duurt een paar dagen.

De periode van menstruatie tot menstruatie noemen we een cyclus. Een cyclus van 21 tot 34 dagen is normaal. Wanneer bij een meisje de menstruatie net is begonnen en bij vrouwen die richting de menopauze gaan, is een cyclus tussen de 21 en 45 dagen normaal.

Gemiddeld treedt de eerste menstruatie op tussen de 12 en 13 jaar en stopt het of neemt het af zo rond het 50e levensjaar.

Bloedverlies hoort bij het ongesteld zijn, net als wat vervelende klachten als krampen in de onderbuik, de onderrug en pijnlijke bovenbenen. Ook wisselende stemmingen en zin in een bepaald soort eten zijn vrij normaal. Wanneer deze klachten zo heftig zijn dat het dagelijks leven wordt beïnvloed en het bloedverlies hevig is dan is het advies om contact op te nemen met een arts. Ook wanneer de cyclus zeer onregelmatig is, kan een bezoek aan een arts zinvol zijn.

wat zijn menstruatieklachten

Wat zijn menstruatieklachten?

Een normale menstruatie heeft een cyclus van 21 tot 34 dagen. Klachten als buikpijn, rugpijn en wisselende stemming hoort bij ongesteld zijn mits deze klachten niet het dagelijks functioneren verstoren.

Bij een menstruatie trekt de baarmoeder samen. Dit kan wat pijnklachten geven. Ook zijn er hormonen bij gemoeid welke ook wat klachten kunnen geven. Het is echter niet de bedoeling dat u er veel last van heeft en u iedere maand weer gehinderd wordt in bijvoorbeeld werk, school of sport.

Maar wat zijn dan precies menstruatieklachten? Wat is niet normaal?

• Een onregelmatige cyclus
  • Een cyclus die langer duurt dan 34 dagen of korter dan 21 dagen
  • Een cyclus die regelmatig was maar dit plots niet meer is
  • Uitblijvende menstruatie
  • Een menstruatie die lander dan 7 dagen duurt
  • Hevige buikpijn (eventueel met uitstraling naar rug en benen)
  • Hevige PMS: hoofdpijn/migraine, stemmingswisselingen, depressie, angst, pijnlijke borsten
  • Hevig bloedverlies

Veel vrouwen denken dat bovenstaande klachten er bij horen. Zo heeft 1 op de 5 vrouwen last van hevig bloedverlies maar gaat maar een klein deel hiervan naar de dokter. De klachten kunnen een enorme invloed op de kwaliteit van leven hebben. Van de vrouwen met klachten van hevig bloedverlies slaat 60% sociale activiteiten of sport over en maar liefst 75% maakt zich zorgen over hevig bloedverlies.

Bloedverlies is vervelend maar het om de 4 tot 5 uur moeten verschonen en 4 tot 7 dagen lang is normaal. Moet u zich vaker verschonen, duur het hevige bloedverlies korter dan 4 of langer dan 7 dagen, moet u regelmatig meerdere middelen ter bescherming (bijvoorbeeld maandverband en tampon) gebruiken of heeft u regelmatig grote stolsels in het bloed? Dan is het belangrijk om contact op te nemen met uw huisarts of gynaecoloog. U hoeft hier niet mee rond te blijven lopen en het is niet iets wat er bij hoort. Wij helpen u graag!

Behandeling menstruatieklachten

Behandelings-
mogelijkheden bij menstruatieklachten

De beste behandeling is geheel afhankelijk van de oorzaak en of er een oorzaak wordt gevonden. De meest voorkomende behandelingen zijn:

• Anticonceptiepil of hormoonspiraal: deze middelen kunnen het baarmoederslijm dunner maken. Hierdoor kan het bloedverlies minder worden.
  • NSAID's: dit zijn pijnstillers die het bloedverlies met 20% tot 30% kunnen doen afnemen. Daarnaast remmen ze de pijnklachten. Denk hierbij aan middelen als Ibuprofen en Naproxen. Het is niet verstandig deze middelen heel langdurig te gebruiken en ze kunnen vervelende maag- en darmklachten geven.
  • Tranexaminezuur: Dit middel laat het bloed makkelijker stollen en kan zorgen voor een flinke afname van het bloedverlies.
  • Verwijderen baarmoederslijmvlies: dit kan worden ingezet wanneer alle andere oorzaken zijn uitgesloten.
  • Verwijderen vleesbomen/poliepen

Wilt u meer weten over menstruatieklachten?

Wij beantwoorden graag al uw vragen. Dat doen wij op een manier die u prettig vindt. Via de button "neem contact op" kunt u op verschillende manieren met ons in contact komen.
Geen wachtlijst

U kunt bij ons binnen een paar dagen al terecht voor een afspraak. Zo heeft u snel zekerheid over de oorzaak  van uw menstruatieklachten.

Laura Scheringa-Seinen

Persoonlijke benadering

Altijd hetzelfde vertrouwde aanspreekpunt. Zo leren we u goed kennen. Indien nodig stellen we samen met u een persoonlijk behandelplan op.

Gehoorproblemen

Tijd en aandacht

Menstruatieklachten kunnen veel onzekerheid met zich meebrengen. Wij nemen de tijd om goed naar uw klachten te luisteren. Ook nemen wij de tijd voor een duidelijke uitleg en het beantwoorden van uw vragen.

Korte lijnen

Onze arts heeft direct contact met uw huisarts. Uw huisarts is daardoor goed op de hoogte van wat wij met u besproken hebben.

Dichtbij

Wij staan letterlijk dicht bij u. Doordat wij regionaal samenwerken kunnen wij u helpen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Vergoede zorg

Wanneer u bent doorverwezen door uw huisarts, wordt de behandeling volledig vergoed door uw zorgverzekeraar (uitgezonderd het eigen risico)

Ik ben verwezen door mijn huisarts, wat nu?

Uw huisarts heeft u doorverwezen naar Optimum Clinics om uw klachten te laten onderzoeken.

In de meeste gevallen hebben wij deze verwijzing digitaal ontvangen en nemen wij contact met u op om samen met u een afspraak in te plannen. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina of bel ons op 085-1302796

Wilt u weten welke behandelingsmogelijkheden er zijn?

Optimum clinics dermatologie en KNO

Gynaecologie bij Optimum Clinics

Wij zijn een zelfstandig behandelcentrum. Kleinschaligheid, persoonlijke benadering, hoge kwaliteit en geen wachtlijsten kenmerken onze werkwijze.

Wilt u meer weten over Optimum Clinics Dinxperlo?