Endometriose, een onbegrepen aandoening
02 november 2023

Endometriose, een onbegrepen aandoening

Endometriose is een aandoening die een enorme impact heeft op het leven van miljoenen vrouwen over de hele wereld. Ondanks dat er steeds meer bekendheid aan wordt gegeven, is het nog steeds een onbegrepen aandoening. Veel mensen weten niet wat endometriose inhoudt en wat het betekent voor de vrouwen die hier aan lijden. Er zijn veel misvattingen over deze aandoening als ook veel onbegrip. Met dit blog dragen wij graag ons steentje bij om meer bekendheid te geven aan endometriose.

Wat is endometriose?

Endometriose is een chronische aandoening waarbij weefsel dat lijkt op baarmoeder-slijmvlies buiten de baarmoeder groeit. Dit weefsel, het baarmoeder-slijmvlies hoort enkel in de baarmoeder te groeien. Bij vrouwen zonder endometriose groeit dit slijmvlies, het endometrium, in de baarmoeder en wordt maandelijks weer afgestoten tijdens de menstruatie. Bij endometriose verspreid dit weefsel zich ook naar andere delen van het lichaam zoals de eierstokken en eileiders maar ook naar bijvoorbeeld de darmen of de blaas. Op deze plekken gedraagt het weefsel zich echter wel hetzelfde als dat het in de baarmoeder doet en hoort te doen. Dit betekent dus dat het reageert op hormonale schommelingen, meegaat in de menstruatiecyclus en dus ook groeit en afbreekt. Bij een menstruatie wordt het afgebroken slijmvlies via de baarmoeder afgevoerd. Het endometrium buiten de baarmoeder kan echter nergens heen en zal zich ophopen in de buikholte. Dit geeft pijnklachten en veroorzaakt ontstekingen en littekenvorming.

Welke klachten geeft endometriose?

Endometriose zorgt niet bij iedereen voor dezelfde klachten. Dit kan per vrouw zeer sterk verschillen. Ook de ernst van de klachten kan sterk verschillen. Een kleine groep vrouwen ervaart zelfs helemaal geen klachten. Welke klachten ontstaan is mede afhankelijk van de plek waar de endometriose zich precies bevindt. Wel ervaart vrijwel iedere vrouw met endometriose pijn. Daarnaast horen we de volgende klachten regelmatig terug:

• Menstruatiepijn en andere menstruatieklachten zoals heftige bloedingen
  • Buikpijn
  • Pijnlijke geslachtsgemeenschap (dit kan ook pas achteraf worden ervaren)
  • Vruchtbaarheidsproblemen
  • Darmproblemen
  • Blaasproblemen

De klachten die endometriose kan geven worden vaak onderschat. Het kan echt een enorme invloed hebben op de kwaliteit van leven van vrouwen. De pijn die vrijwel altijd een van de symptomen is bij endometriose kan zo heftig zijn dat het dagelijkse activiteiten onmogelijk maakt. Dit kan vervolgens weer zorgen voor psychische klachten zoals angst en depressie.

Hoe weet je of je endometriose hebt?

De diagnose endometriose wordt nog te vaak niet gesteld. Omdat het zo veel verschillende klachten kan geven, wordt er ook vaak eerst aan vele andere aandoeningen gedacht. Ook zijn het klachten waar vrouwen niet altijd mee naar een arts (durven) gaan. Menstruatieklachten en buikpijn bijvoorbeeld worden vaak gezien als iets dat er gewoon bij hoort. Niet klagen maar dragen vinden veel vrouwen. Op die manier kan de juiste diagnose soms wel jaren duren.

Om de juiste behandeling te kunnen krijgen, is een juiste diagnose enorm belangrijk. Wanneer je symptomen hebt die bij endometriose kunnen horen dan is het altijd verstandig om je te laten onderzoeken door een gynaecoloog. Pas dan kun je er achter komen of je daadwerkelijk endometriose hebt.

Welke behandelingen zijn er mogelijk?

Er zijn veel behandelingsopties. Welke het beste is hangt af van de klachten, de plek van de endometriose, de ernst van de endometriose en de wensen van de patiënt. De meest voorkomende behandelopties zijn:

Pijnstilling

Wanneer er milde pijnklachten bij endometriose worden ervaren dan is dat vaak goed te ondervangen met de standaard pijnstilling die bij de drogist of apotheek vrij verkrijgbaar is. Wanneer dit niet afdoende werkt, kan er contact worden opgenomen met de huisarts. Deze kan sterkere pijnstilling voorschrijven of doorverwijzen naar de gynaecoloog voor onderzoek en andere behandelopties

Hormonen

Endometriose wordt beinvloed door hormonale schommelingen en gaat vaak mee in de natuurlijke menstruatiecyclus. Het kan daarom helpen om deze menstruatiecyclus te onderdrukken waardoor de groei van het weefsel buiten de baarmoeder kan worden verminderd. Middelen die hierbij worden ingezet zijn bijvoorbeeld de anticonceptiepil of een hormoonspiraal.

Chirurgische ingrepen

Een behandeling die regelmatig wordt ingezet is laparoscopie. Dit wordt ook wel kijkbuisoperatie genoemd. De arts gaat via een aantal kleine sneetjes met speciale dunne materialen en een camera de buik in en probeert op deze manier het endometriose weefsel te verwijderen. Deze ingreep gebeurt onder narcose. Er is meestal een herstelperiode nodig van een kleine week, afhankelijk van hoeveel weefsel er is weggehaald en hoe lang de narcose duurde.

Wanneer niets helpt, is een laatste mogelijkheid om de baarmoeder te verwijderen.

Aandacht voor endometriose

De diagnose endometriose blijft nog te vaak uit en de aandoening wordt nog te vaak onderschat. Het is daarom belangrijk om aandacht te blijven schenken aan het onderwerp endometriose en de impact die het kan hebben op vrouwen.